Het voorbereiden op onze reis heeft erg veel tijd en geld gekost. Elk nieuw toestel voor ons heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing die we vaakstapsgewijs moesten leren. Ook nieuwe software moesten we onder de knie krijgen en we hebben theorie-cursussen moeten volgen. Gelukkig hadden we nog tijd voor wat afleiding door o.a. het lezen van boeiende boeken van lange afstandzeilers. Voor ons staat veiligheid op de eerste plaats, omdat we weten dat we in slecht weer terecht kunnen komen, 's nacht moeten zeilen of in dichte mist kunnen belanden. Ook aan comfort mag het niet ontbreken. Stromend ( warm) water en een electrisch toilet vinden wij geen overdreven luxe.

We hebben veel aan de boot gewerkt en verschillende aanpassingen uitgevoerd, onder andere een praktische en sterke ankerbak met handlier ( we kweken graag spierballen), versteviging van de kiel aan de romp, hekreling verlengen om zonnepanelen te kunnen bevestigen, een buiskap ( kan je eigenlijk niet missen), schroefdraad om anodes op te bevestigen en niet te vergeten................. het tegengaan van roest. Van onze werkzaamheden staan foto's in de fotomap. Omdat onze verstagingen al zeker 20 jaar oud waren, hebben we die dan ook maar meteen laten vervangen.

Hieronder staan verschillende materialen welke wij aan boord hebben of aan willen schaffen. (rood vlak)

Ook het boodschappen doen en de boot indelen brengt nog veel werk met zich mee. Waarschijnlijk komt er totaal 2,5 ton extra gewicht bij en zal Vrijheid dieper in het water komen te liggen.

Ankers

Hoofdanker: CQR 22 kg.

Deltaanker: 17 kg.
Britanyanker: 15 kg

Alles komt aan 60 meter RVS-ankerketting te hangen van 8mm.

Reddingsvlot

Plastimo Offshore-container een 4-persoons uitvoering.

Bijboot

Plastimo 240
Hopelijk groot genoeg, maar zeker handzaam. Dit formaat kunnen we op onze boot blazen.


BB motor

Suzuki 2. 2PK


En roeispanen.


Windvaan "Albycootje"

WINDPILOT Pacific.

Een stuurautomaat die veel gebruikt zal worden, waardoor we wat rust zullen krijgen. We lezen niks als lof over deze windstuurvaaninrichting, Hij verbruikt geen stroom, is geheel mechanisch en weinig storingsgevoelig.

We hebben ook een Raymarine ST4000 elektrische stuurautomaat.

Vuurpijlen

Hopelijk zullen we ze alleen gebruiken tijdens de jaarwisseling als ze over de datum zijn.

Zeehengels

2 stevige boothengels met molens en 1 stick van Ron Thomson Bulldozer met een Okuma Titus Gold Lever Drag Reel. De laatste voor het echte werk. We zullen veel vis eten en vinden dat ook zeker niet erg.

Een zeeanker

Dit is het enige wat we tegen onze zin hebben aangekocht en hopen het nooit te gebruiken. Een zeeanker wordt gebruikt bij flinke stormen en wordt aan de boeg bevestigd met ruim 150 meter lijn. De parachute heeft een doorsnede van 5,5 meter en laat het schip dan met de neus in de wind en golven liggen. De drift wordt zo beperkt tot 10 tot 15 mijl per dag. Terwijl de storm uitraast kan de bemanning ( wij dus)een beetje tot rust komen onder het gemak van een parachute zee-anker.

Stormfokje

Bij zeer harde wind gebruiken we dit stormfokje. Slecht 5m2 en feloranje zodat we wel opvallen. Ook kunnen we dit fokje gebruiken om bij krachtige wind, als we voor anker liggen, de boot wat rustiger in de wind te laten bewegen.

2 slingerzijltjes

Als we met stevige wind op 1 oor liggen ( boot ligt aan 1 kant schuin) of onderweg flinke deinig hebben, dan kan het knap vervelend zijn om op een bank te slapen. Daarvoor hebben we 2 slingzeiltjes aangeschaft.

Accu monitor

http://www.zilverzeiler.nl/documents/Clipper_battery_monitor_ezg_1.jpg
Victron BMV-602

Hierop kunnen we zien wat onze energieverbruik is en of de accu's ( 2 accugroepen) voldoende opgeladen worden en zijn.

Windgenerator

Onze stroomvoorraad met alleen zonnepanelen aan vullen lukte niet zodat we een windgenerator aanschaft hebben op Las Palmas. Het is een Air Breeze Marine geworden.

2 x 90W hoogrendement zonnepanelen

2 x 90W hoogrendement zonnepanelen van Sunconnex SPR90 met een Regulator 340W/20a./12-24v. De panelen zitten aan de hekreling en kunnen horizontaal vastgezet worden met speciale uithouders.
Hopelijk voldoende voor het opladen van de accu's en voor het gebruikscomfort , zoals een koelkast. Soms zal een koud pilsje goed smaken.


 

Acculader

http://www.zilverzeiler.nl/documents/Sterling_alternator_to_battery_charger.gif

Stering Altenator:


De wisselstroom dynamo heeft een 50 amp. laadvermogen. De dynamo krijgt de accu’s maar 80% vol. Voor een auto prima,  omdat deze accu alleen de motor moet starten maar dit is genoeg voor onze accubank. Met de Sterling Accu Lader is dit probleem opgelost. De 3 traps-laad regelaar zorgt voor een langere levensduur van accu's. We hebben 3 groepen accu's met een totaal vermogen van 440 Ah.

Generator

Mochten onze accureserven niet voldoende opgeladen worden, dan willen we een generator gebruiken. We kopen nog een draagbaar en redelijk geluidsarme generator.

Epirb

Eprib's zijn maritieme noodbakens die in geval van nood contact leggen met de reddingsbrigade. We hebben 'n McMurdo omdat er een GPS inzit zodat de plaatsbepaling nog nauwkeuriger is. Het kan  handmatig en watermatig geactiveerd worden.


Boeken

We nemen toch wat boeken mee voor onderweg. We lezen graag.

Dieptemeter en log

Een dieptemeter/ log van Raymarine ST50. Deze meet de snelheid, geeft de watertemeratuur en de diepte weer. We willen toch nog eens bekijken om een reserve dieptemeter te plaatsen.

GPS

Niet onbelangrijk is om te weten waar je bent. GPS dus! We hebben GPS op onze marifoon, laptop, en een aparte Magellan met een ankeralarm. Een sextant zien we niet zitten en hebben als reserve een Magellan Tritin 500 gekocht. Lijkt ons ook makkelijk tijdens een jungle-wandeling. Hij heeft een electronische kompas, er kunnen zee/landkaarten in geladen worden en is voorzien van een ankeralarm.

Brood bakken

Onderweg willen we lekkere broodjes bij de plaatselijke bakkers kopen. Als alternatief hebben we een wonderpan gekocht voor onderweg en een broodbakmachine voor in de havens.

Radar

16 miles radar

Tijdens nachttochten of mist kunnen we gebruik maken van de radar. ( zie ook AIS)

LED

Verlichting binnen.
Enkele lampen voorzien van LED. Weinig stroomverbruik en veilig tijdens nachtzeilen.

Diversen

Ankeralarm: 

een intern alarm in de GPS.

Omvormer van 12V naar 220V

Victron 600 Watt.

Zo hebben we altijd 220V aan boord. Geen hoogstandje, maar zo worden we een beetje gedwongen tot weinig stroomverbruik.

Dieseltank

De tank heeft een inhoud van 40 liter. Wel aan de krappe kant, maar we hebben per slot van rekening een zeilboot. We zullen zeker wat jerrycans met diesel meenemen.

Drinkwater

Totaal 160 liter water.

We zullen ongetwijfeld extra water meenemen tijdens de oversteek. We gaan er vanuit dat we 5 liter p.p.d. nodig zullen hebben.

De boot is voorzien van een hydrofoorinstallatie wat wil zeggen dat een pomp druk opbouwt zodat je evenveel waterdruk hebt als "thuis". Deze zullen we gebruiken bij voldoende watervoorraad. We kunnen ons ook via een primitieve buitendouche afspoelen na een duik in het zeewater. Daarbij hebben we nog een spartaanse voetpomp voor de zuinige momenten. Toch geeft deze pomp voldoende druk.

Een grotere electrische watermaker is geen optie voor ons. Gewoon veel te duur.

Warm water

Isotherm 40ltr (boiler)
Soms zijn we blij met warm water. Het water wordt verwarmd door de motor of 230V.

Regenopvang

We gaan een zeiltje maken voor het opvangen van regenwater. Op die manier kunnen we ons zoetwater voorraad aanvullen.

Watermaker

Katadyn Survivor 06

Capaciteit van 1 liter/uur.
In geval van nood willen we toch een handwatermaker in de buurt hebben. Zal waarschijnlijk in de grabbag verdwijnen en hopen die nooit nodig te hebben. De watermaker zet zoutwater om in drinkbaar zoetwater.

Vuilwatertank

Er is een tank van 100 liter ingebouwd, voor het geval dat we in een land komen waar dit verplicht is, In Nederland is dit in 2009 verplicht.

Kompas

Op de boot zat een Plastimo 135 Horizon kompas op de schuifluik. Aangezien het magnetisch veld van een stalen schip op elke plaats anders is zul je dit kompas nooit goed kunnen compenseren. Daarom hebben we deze vervangen door een Sestrel Moore, een mercedes onder de kompassen. Bijkomend voordeel is dat het luik nu volledig open kan en we onze "koppen" niet meer stoten.

Navigatieverlichting

Onze navigatieverlichting en stoom/deklicht hebben we vervangen in betere kwaliteit. De navigatieverlichting/ankerlicht (LED) is van Optolamp Amazonia Mirim. De lamp is zuinig en heeft als voordeel dat er ook een witte stroboscoop in zit waardoor we hopelijk goed te zien zijn. Het deklicht is van Hella en voldoet goed.

Wasemmer van tupperware

Aan boord hebben we geen wasmachine en zijn we aangewezen op havens met voorzieningen of wasserettes. Zijn ze of te duur of niet aanwezig dan hebben we onze wasemmer.

AIS ontvanger

AIS (oftewel: Automatic Identification System) is een identificatiesysteem die gebaseerd is op transpondertechnologie waarmee de veiligheid van scheepvaart op zee en grote rivieren enorm verhoogd wordt. Ook is sinds de invoering van AIS aanzienlijk minder beroepsmatige communicatie over de marifoon omdat mbv AIS in een oogopslag duidelijk is welke schepen wel of niet op ramkoers liggen.

 

Marifoon ( 2 stuks)

We hebben 2 marifoons, een shipmate en een Icom M601 marifoon met GMDSS, GPS en dubbele wachtontvanger.

SSB

Sangean505 pakket met SSB.

Hiermee kunnen we ook weerkaarten binnenhalen. Op bepaalde tijden worden er weerkaarten verzonden die via een kabel en een programma een weerfax-afbeelding op de pc geven.

BoordPC

Hopelijk houdt onze Dell Inspirion 9300 het goed en willen alsnog een extra laptop meenemen als backup. Van een sponsor die onbekend wil blijven hebben we een Panasonic Toughbook gekregen. Dit is eigenlijk het ultime.

 

 

Kaartplotter

Geonav Sunshine 6:

Erg makkelijk. Een Tom Tom op een schip. De digitale kaarten voor deze plotter zijn erg duur. We hebben de digitale kaarten t/m Marokko 2e hands kunnen kopen en kopen er onderweg wel bij. Natuurlijk hebben we ook de gewone zeekaarten. Tot en met Brazilië kunnen we vooruit.

Navigatie software

Gebruiken nu MaxSea 10 met C-map kaarten, werkt fantastisch. Inmiddels hebben we alle detailkaarten van de hele wereld uit 2009! Deze versie is compatibel met AIS. Dit met een GPS-muis en we hebben een plotter voor de hele wereld. Dit programma hebben we gekregen van onze "buurman" Hans als afscheidsgeschenk. Bedankt! Onderweg willen we nog zeekaarten overnemen of kopieëren.

Fornuis

Een Origo 3000:

We koken op spiritus, omdat we geen gas aan boord willen. Het fornuis is halfcardanisch opgehangen en de kookpannen kunnen we vastzetten met speciale klemmen. Werkt perfect. Als oven hebben we een "wonderpan" gekocht.

Maststeps

Lijntje losgeschoten? Toplicht kapot? Windmeter eraf gewaaid? Straks tussen koraalriffen manouvreren?

Erikje zal de mast in moeten ( hopelijk het enige wat moet!)

Hiervoor willen we maststeps plaatsen en natuurlijk een borging met een mastbroek.

Naaimachine

Er moesten gordijntjes gemaakt worden en straks willen we zelf gastenvlaggetjes maken voor de landen die we bezoeken. We kochten een Singer 3810, een makkelijke machine zonder teveel toeters en bellen. Ga nu niet vragen wie er gaat naaien.....

Muziekliefhebberij

Eigenlijk zijn we grote liefhebbers van allerlei muziek en moesten onze goede stereo verkopen vanwege de reis. In plaats hiervoor hebben we een ipod Classic 120 GB met een BOSE Sounddock Portable + Inear van Bose aangeschaft. Gezien de grootte geeft dit ding supergeluid. Inmiddels hebben we ruim 60GB muziek erop staan ( ruim 13.000 nummer van Leo v/d Pijl:-). Heerlijk om te ontspannen na een zware trip.

2 schuimblussers

Onze 2 poederblussers hebben we vervangen voor 2 schuimblussers die een temperatuurbereik hebben van : -20°C tot +60°C. Poederblussers richten enorme schade aan electrische installaties en schuimblussers minder.

 

 

 

Voorkajuit

Latex matrassen:

In de voorpiek hebben we 2 latex matrassen op maat laten maken met daar onder akwamat voor de ventilatie. Slaapt echt heerlijk! Trouwens ons bed is zo aangepast dat we lekker tegen elkaar slapen, óók in de tropen. Zal een hete bedoeling worden.

Ankerrol

Vervangen in een grotere ankerrol met een extra fundering waar ons anker goed in past. Totale lengte 50 cm. Sommige zullen zich straks afvragen. Anker waar ga je met het bootje naar toe?

Verwarming

Taylors 79D:

Deze dieselkachel kan onder helling branden en geeft voldoende warmte in ons schip. Het schip is immers geïsoleerd. Mocht de kachel het niet meer doen hebben we als reserve een kachel voor op een gasfles. Ook onze petroleumlampen geven veel warmte af. Ella heeft een hekel aan kou!

Navtex

Hiermee kunnen we via de sateliet weerberichen ontvangen en slaat ze op.

SSB zender/ontvanger

De knoop is doorgehakt en we zijn overtuigd dat we een ssb zend/ontvanger kopen. Een Icom ICOM IC-718 en Pactor 3 pro en een automatische antennetuner. Voor ons een flinke investering, maar we willen onze sociale contacten onderhouden. We hebben nog gedacht aan een Iridium satelliettelefoon, maar gezien de hoge kosten van een prepaidkaart en de trage internetsnelheid zien we daar toch van af.

Met Sailmail ( $250 per jaar) mag je 10 minuten per dag platte tekst mailen. Zo hebben we altijd contact met het thuisfront en kunnen overal weerkaarten binnentrekken. Bijkomend voordeel is dat je onderweg contact hebt met medezeilers.

Onze achterstag hebben we met ronstan-isolatoren laten isoleren omdat deze als antenne functioneert.

Koelkist

Een koelkist met een compressor. Onderhoudsvrij en koelt erg goed. In Nederland staat binnen enkele uurtjes het ijs al aan de binnenkant. Hopelijk kunnen we hiervan vaak gebruik maken als we in de tropen zijn.

Barbeque

BBQ-en is altijd al een hobby geweest en dat willen we ook voortzetten. Weinig bbq's zijn bestand tegen de zilte lucht, maar de Magma kan wel iets hebben. Al veel getest, met jaloerse blikken van anderen.

Thermometer, Barometer en 2 klokken

Een Thermometer, Barometer en 2 klokken ( 1 UTC tijd en 1 plaatselijke tijd) zijn geen overbodige luxe.


Comfort seats

We hebben 2 comfortseats aangeschaft. Toch wel lekker om eventjes goed in de kuip te kunnen zitten met een goede rugsteun. Ze zijn verstelbaar en je kan ze overal meenemen. We vinden het een goede aankoop.

Giektent

We hebben op Marktplaats een leuke giektent kunnen kopen voor als het regent en we toch in de kuip willen zitten. Ook zullen we deze tent gebruiken voor in de tropen.......... Hopelijk blijft het zo een klein beetje aangenaam in de kajuit.